Sprężyna
Spis treści
Czym jest sprężyna
-
Elementy podatne
-
Zadania elementów podatnych
Techniki wykonywania sprężyn
-
Obróbka końcowa wytwarzania sprężyn
-
Materiały stosowane na sprężyny
-
Sztywność sprężyny
Podział sprężyn
-
Podział sprężyn w zależności od kształtu sprężyny
-
Podział sprężyn w zależności od linii wygięcia osi pręta
Podział prętów na sprężyny
-
Zależnie od sposobu obciążenia pręta .
-
Podział sprężyn zależnie od ilości działających w układzie sprężyn
Czym jest sprężyna
Sprężyna – to element podatny, używany w budowie maszyn najczęściej w kształcie spiralnego zwoju. Sprężyna wykonana jest zazwyczaj z materiału sprężystego (np. stali sprężynowej). Materiał taki pozwala magazynować energię mechaniczną (bez zamieniania jej w uplastycznienie materiału – jak byłoby w przypadku materiałów plastycznych) w trakcie odkształcenia aby oddać ją w trakcie powrotu do swojej pierwotnej formy.
Główne zastosowania sprężyn to:
Przywracanie pozycji wyjściowej układów. Na przykład w siłownikach pneumatycznych lub hydraulicznych, gdzie sprężyna pomaga powrócić do stanu początkowego po zakończeniu działania.
Zastosowania regulacyjne – stosowane w systemach bezpieczeństwa, np. zawory bezpieczeństwa wyposażone w sprężynę regulacyjną lub w sprzęgłach.
Sprężyny zazwyczaj są elementami maszyn najbardziej obciążonymi i w wielu przypadkach projektujemy maszyny tak, że jeśli coś miałoby się uszkodzić – to aby była to właśnie sprężyna. Implikuje to potrzebę projektowania elementów podatnych tak, żeby były łatwe do wymiany.
Ponadto, sprężyny same w sobie nie tłumią drgań, gdyż zazwyczaj wykonane są z materiałów sztywnych – np. stal o wysokiej granicy plastyczności. Co za tym idzie nie zachodzi dyssypacja energii. W celu tłumienia drgań należy zamontować tłumiki lub amortyzatory.
W celu ujednolicenia nazewnictwa sprężyny można nazywać w sposób następujący:
Sprężyna [rodzaj wygięcia osi pręta] [kształt sprężyny] [sposób obciążenia sprężyny] [kształt pręta sprężyny] [rodzaj obciążenia pręta]
- Przykład – Sprężyna [śrubowa] [walcowa] [naciskowa] o [okrągłym] pręcie [skręcanym]
Sprężyna śrubowa walcowa naciskowa o okrągłym pręcie skręcanym
Najczęściej używaną normą dla sprężyn są DIN 2098 oraz DIN 2095
Elementy podatne
Elementy podatne to element w konstrukcji maszyn, które odkształcają się znacznie w stosunku do wymiaru. Odkształcalność można wywołać w przedmiocie na dwa różne sposoby
1) Stosując materiał o dużej podatności – małej sztywności – (niski moduł Younga)
Elementem podatnym więc są nie tylko sprężyny ale także każdy element gumowy, czy element z tworzywa sztucznego, którego zadaniem jest znaczne odkształcenie w celu wykonania zadanej pracy.
2) Stosując materiał o dużej sztywności – odpowiednio uformowany (np. w sprężynach)
Zadania elementów podatnych
- wzajemne przesunięcie elementów maszynowych (mechanizm ładowania pistoletu)
- kasowanie luzów
- wywieranie nacisku (śruby regulujące napięcie wstępne, w niektórych rozwiązaniach napinania łożysk skośnych)
- przejęcie siły statycznej lub dynamicznej (sprężyny w wagonach pociągowych)
- przeniesienie napędu (opony mające dobrą przyczepność do podłoża – ze względu na odkształcalność i wysokie opory toczne za tym idące)
- łagodzenie uderzeń (Resory)
- regulacja (np. w sprzęgłach)
- pomiar sił (Klucze dynamometryczne)
- magazynowanie energii (w zegarkach, nakręcanych samochodzikach)
Techniki wykonywania sprężyn
Sprężyny zazwyczaj wytwarzane są z prętów o przekroju okrągłym lub prostokątnym, które poddaje się procesowi zawijania wokół osi. Taki sposób produkcji pozwala uzyskać elementy o odpowiednich właściwościach sprężystych, dostosowanych do przewidzainych zastosowań, takich jak amortyzatory. Przekrój pręta, średnica zawijania oraz kąt i i jego charakterystyka (np. zmienny kąt zawinięcia sprężyny) jest dobierany w zależności od wymagań technicznych oraz specyfiki pracy sprężyny.
- Wykonywanie sprężyny dla sprężyny wykonanej z pręta o niedużym przekroju (d≤8-10mm)
-
- Sprężyny wykonuje się poprzez wyginanie lub zwijanie na zimno
- Sprężyny dodatkowo poddaje się procesowi odpuszczania w oleju lub kąpieli solnej (T 230-320*C) dla usunięcia naprężeń własnych
- Wykonywanie sprężyny dla sprężyny wykonanej z pręta o większym przekroju i dla sprężyn odpowiedzialnych o niedużym przekroju
- Sprężyny wykonuje się poprzez wyginanie lub zwijanie na gorąco (800-1000*C)
- Sprężyny dodatkowo poddaje się procesowi hartowania i niskiego odpuszczanie,
Obróbka końcowa wytwarzania sprężyn
Obróbka końcowa ma zapewnić ochronę przed korozją i zwiększenie wytrzymałości elementów – zazwyczaj zwiększenie wytrzymałości zmęczeniowej.
Kulkowanie – to proces polegający na ostrzeliwaniu drobnymi kulkami lub piaskiem z wodą sprężyn w celu powierzchniowego utwardzenia materiału. Powoduje duży wzrost wytrzymałości zmęczeniowej (50-100%), przy niewielkim (niezauważalnym) wzroście wytrzymałości statycznej.
Szlifowanie i polerowanie – polega na wygładzaniu powierzchni w celu uniknięcia wysokiej chropowatości powierzchni, co może powodować karby i lokalne spiętrzenia naprężeń na powierzchni. W przypadku obciążeń cyklicznych, wytrzymałość zmęczeniowa po polerowaniu i szlifowaniu również wzrasta.
Przeprężenie – polega na obciążeniu sprężyny powyżej granicy plastyczności, przez ok. 48h lub obciążenia udarowe (1500-2000 razy), przez parę minut. Obciążone wewnętrzne włókna materiału mają odkształcenia trwałe i generują naprężenia o przeciwnym znaku do naprężenia wywołanego obciążeniem roboczym. Generuje wzrost wytrzymałości statycznej o ok. 20-30%
Dla ochrony przed korozją przeprowadza się: Fosforyzowanie, cynowanie, natłuszczanie, oksydyzowanie, lakierowanie
Materiały stosowane na sprężyny
Materiały przeznaczone na sprężyny dobiera się tak, aby miały możliwie wysoką wytrzymałość statyczną i zmęczeniową. Dodatkowo ważnym kryterium wyboru materiału na sprężyny jest Moduł Younga bezpośrednio wpływający na sztywność sprężyny
Stale niesprężynowe konstrukcyjne
- Stale o wysokiej zawartości węgla
- Z dodatkiem Mn, Si, Cr, V, Mo, W
- Stal hartowana
- Niskoodpuszczana
Stale sprężynowe
Zazwyczaj stale sprężynowe mają znacznie wyższą ceną w porównaniu do standardowych stali konstrukcyjnych. Ich koszt może być nawet kilkukrotnie większy, co wynika z zastosowania bardziej zaawansowanych technologii produkcji, wyższej jakości surowców, właściwości takich jak zwiększona wytrzymałość, odporność na korozję czy lepsze parametry mechaniczne.
- Dla niezbyt dużych przekrojów (d lub h≤10mm)
- Stal węglowa 0,6-0,9%C
- Druty sprężynowe ok. 1%C
- Dla Odpowiedzialnych sprężyn z d≥7mm
- Stale stopowe
- Manganowe
- Krzemowo-manganowe
- Krzemowe
- Stale chromowe
- Z dodatkiem Si, Mn,V
- Krzemowo-wolframowa
Materiały na sprężyny do pracy w ośrodkach korozyjnych
- Stopy miedzi
- Brąz krzemowy
- Fosforowy
- Berylowy
- Stale nierdzewne
- Stopy niklu
Materiały do pracy w środkach chemicznych
- Niewrażliwe tworzywa sztuczne
Sztywność sprężyny – Współczynnik sztywności
Sztywność sprężyny lub inaczej nazywany Współczynnik Sztywności C(czasami k) – [N/m] lub [Nm/rad] dla sztywności skrętnej – jest stosunkiem przyrostu odkształcenia f [m] do przyrostu obciążenia siłą P [N], czyli jest siłą jaką trzeba przyłożyć aby uzyskać określone przemieszczenie, lub stosunkiem przyrostu odkształcenia φ [°] [rad] do przyrostu obciążenia momentem skręcającym Ms/Mst [Nm]. Parametr nazywany jest także stałą sprężyny i oznaczany literą R [N/m] . W sprężynach ściskanych o pręcie skręcanym sztywność określa opór jaki stawia sprężyna w momencie ściskania. Im większą ma wartość tym więcej oporu stawia na dane odkształcenie.
Różne sprężyny mają różne charakterystyki w zależności od geometrii. Sprężyna śrubowa walcowa naciskowa o okrągłym pręcie skręcanym ma liniową charakterystykę sztywności, tzn. Stała sprężyny jest niezmienna od defleksji.
Współczynnik C jest zatem pochodną poniższego wykresu siły od odkształcenia sprężyny.
Gdzie :
1/C – podatność sprężyny – określa jaką deformację otrzymamy przy przyłożeniu określonej siły.
Rozróżniamy w takim przypadku sprężyny
Miękkie – mała sztywność – mała wartość C
Twadre – duża sztywność – duża wartość C
O niestałej sztywności
- Wzrastającej od obciążenia
- Malejącej od obciążenia
O stałej sztywnośći – najczęściej stosowane, gdzie C = const
Podział sprężyn
Sprężyny można podzielić według różnych kryteriów, takich jak kształt, sposób pracy, rodzaj obciążenia czy zastosowanie. Oto podstawowe podziały:
Podział spręzyn w zależności od kształtu sprężyny
Podział sprężyn w zależności od kształtu można przedstawić następująco
sprężyny walcowe śrubowe naciskowe
Sprężyna walcowa o pręcie prostokątnym – Sprężyny te charakteryzują się prostokątnym przekrojem drutu, co pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni i materiału. Są używane w sytuacjach wymagających wysokiej odporności na ściskanie. Sprężyny te cechują się większą sztywnością niż te o przekroju okrągłym.
|
|
Sprężyna walcowa o pręcie okrągłym – Najczęściej spotykane, charakteryzują się przekrojem w kształcie koła, co ułatwia produkcję i zwiększa odporność na zmęczenie materiałowe. Wykorzystywane w szerokim zakresie zastosowań, od motoryzacji po mechanikę precyzyjną. Norma specyfikująca te sprężyny: ISO 10243, DIN 2096 Dzięki równomiernemu rozłożeniu naprężeń są bardziej trwałe. |
|
Sprężyny płaskie – Wykonane z płaskiego elementu materiału. Mają prostą konstrukcję i są łatwe w produkcji. |
Resory – To wielolistkowe sprężyny płaskie stosowane głównie w pojazdach do amortyzacji i rozkładu obciążeń. Zapewniają równomierne rozprowadzanie wstrząsów w pojazdach ciężarowych i kolejowych.
Wykonane z hartowanej stali, zapewniają długą trwałość nawet w trudnych warunkach.
|
Sprężyny Naciągowe – Stosowane do magazynowania energii, działają w kierunku rozciągania. Mają oczka na końcach, co ułatwia montaż. Norma specyfikująca te sprężyny: EN 13906
|
Podział sprężyn w zależności od linii wygięcia osi pręta
Sprężyny Śrubowe (o pręcie skręcanym)
Sprężyna walcowa ze stałą odiegłością zwojów – Sprężyny o jednakowym rozkładzie zwojów, stosowane w aplikacjach o stałym obciążeniu. Charakteryzują się przewidywalnym zachowaniem pod obciążeniem. |
|
Sprężyna walcowa ze zmienną odległością zwojów – Zwoje są rozstawione nierównomiernie, co pozwala na zmniejszenie ryzyka trwałego odkształcenia. Często stosowane w aplikacjach o zmiennym obciążeniu. | |
Sprężyna baryłkowa (o zmiennej średnicy) – Sprężyna o kształcie baryłki, która minimalizuje ryzyko wyboczenia przy dużych obciążeniach. Używana w aplikacjach wymagających dużej stabilności osiowej. | |
Sprężyna klepsydrowa (o zmiennej średnicy) – Kształt klepsydry zwiększa stabilność | |
Sprężyna stożkowa ( o zmiennej średnicy ) -Stożkowy kształt umożliwia oszczędność miejsca, gdy sprężyna jest w pełni ściśnięta. Używa w miejscach gdzie przestrzeń jest ograniczona. |
Sprężyny spiralne
Sprężyna spiralna z ruchomym końcem zewnętrznym – ruchomy zewnętrzny koniec pozwala pozwala na regulację napięcia. | |
Sprężyna spiralna z ruchomym końcem wewnętrznym – Końce wewnętrzne mogą być regulowane, co zwiększa ich funkcjonalność. Stosowane w napędach sprężynowych, zegarkach i mechanizmach precyzyjnych, klamkach, napinaczach. |
Sprężyna prosta | |
łukowe – Sprężyny w kształcie łuku stosowane w mechanizmach blokujących. Wyróżniają się dużą odpornością na odkształcenia | |
kątowe – Sprężyny o kątowym kształcie stosowane w zastosowaniach specjalnych. Mogą pełnić rolę stabilizatorów lub prowadnic. Używane np. w klamerkach do prania i wszędzie tam, gdzie wymagane jest dopasowanie się do kształtu |
Podział prętów na sprężyny
Pręt na sprężyny okrągły – Przekrój okrągły zapewnia równomierne rozłożenie naprężeń, co zwiększa trwałość. Najczęściej stosowane w standardowych aplikacjach mechanicznych. |
Pręt na sprężyny prostokątny – Przekrój prostokątny pręta zapewnia większą sztywność i zajmuje mniej miejsca zwłaszcza w stanie ściśniętym. Idealne do zastosowań o ograniczonej przestrzeni. |
Zależnie od sposobu obciążenia pręta
-pręt ściskany – np. sprężyna gumowa
-rozciągane
-skręcane
-zginane
Podział sprężyn zależnie od ilości działających w układzie sprężyn
Sprężyny pojedyncze – Sprężyny używane samodzielnie, spełniają określoną funkcję w pojedynczej aplikacji. Często stosowane w urządzeniach gospodarstwa domowego.
Sprężyny zespołowe – Zespoły sprężyn stosowane w miejscach, gdzie wymagana jest większa siła lub precyzja działania. Stosowane w ciężkich maszynach i konstrukcjach inżynieryjnych.