Montaż i pasowanie łożysk

Montaż łożysk

Aby poprawnie przeprowadzić montaż łożysk, konieczne jest zachowanie wysokiej czystości łożyska oraz wału/osi na którym będzie ono montowane. Wysoka czystość może być zapewniona przez:

– przemycie łożyska rozpuszczalnikiem smaru ( takim aby nie powodował korozji łożyska).  suszenie

– wytarcie mniej odpowiedzialnych łożysk delikatną szmatką

Montaż łożysk może odbywać się przez

– Wsunięcie łożyska na wał. Prosty montaż, należy zapewnić równomierne rozłożenie sił na pierscieniu łożyska (za pomocą specjalnej praski lub tulejki). Nie należy wbijać łożyska młotkiem i punktakiem, gdyż taka metoda powoduje ukosowanie łożyska na wale).

– Nałożenie rozgrzanego do około 70-80°C łożyska (rozszerzone termicznie łożysko) na chłodny wał o temperaturze pokojowej ~20°C. Montaż stosowany dla uzyskania wysokiego wcisku.

– Nakładanie łożyska z otworem stożkowym – polega na osadzeniu łożyska na wale i dociśnięciu pierścienia drugiego z siłą zapewniającą pracę łożyska.

Osadzanie łożysk

Każde łożysko musi być ustalone (zabezpieczone przed osiowym przesunięciem) w stosunku do tego elementu w którym jest ciasno pasowane – samo ciasne pasowanie nie wystarczy

Stosuje się

– pierścienie osadcze sprężynujące  (Z – zewnętrzne)

– podkładka z otworami ze śrubami – znormalizowane

– nakrętka łożyskowa (np.KM) + podkładka zębata (np. MB) zabezpiecza przed odkręceniem – znormalizowane.

-specjalna podkładka zabezpieczająca do lożysk z uszczelnieniem (np. osadzenia łżyska z otworem stożkowym.

 

Każde łożysko ustalające musi być ustalone w szczególności w stosunku do elementu z którym jest ciasno pasowane

Pierścień osadczy sprężynujący wewnętrzny (W)

Pierścień osadczy + łożysko z rowkiem

Osadzanie łożysk swobodnych

Każde łożysko swobodne musi mieć swobodę ruchu osiowego w obie strony w stosunku do elementu w którym jest luźno pasowane

Osadzanie łożysk z otworami stożkowymi – bezpośrednio za pomocą tulei

Osadzenie łożyska na czopie wału oraz w oprawie.

Wał ustalony w jednym łożysku.

Wał ustalony w dwóch łożyskach.

Docisk pierścieniowy zewnętrzny przy pomocy nakrętki okrągłej, przeciętej i zaciskanej wkrętami.

Mocowanie łożyska w połączeniu z mocowaniem kół zębatych na wale.

Łożyska oddzielone tuleją odległościową.

Łożyskowanie wrzeciona szlifierki.

Łożyskowanie wała na łożyskach stożkowo rolkowych z regulacją na wałku.

Pasowanie łożysk

 

Pasowanie łożysk to proces montażu łożyska w odpowiednim gnieździe lub na wałku w taki sposób, aby zapewnić właściwą współpracę elementów i trwałość układu. Odpowiedni dobór pasowania ma duże znaczenie dla trwałości i poprawności działania łożyska.

Rodzaje pasowań

Pasowanie luźne:

  • Umożliwia łatwy montaż i demontaż.
  • Stosowane, gdy nie występują duże obciążenia promieniowe lub wał podlega wydłużeniom cieplnym.
  • Typowe dla zewnętrznych pierścieni łożysk w obudowach stacjonarnych.

 

Pasowanie ciasne (wciskiem):

  • Zapewnia stabilność i brak ruchu pomiędzy łożyskiem a gniazdem/wałkiem.
  • Stosowane w przypadku dużych obciążeń lub zmiennych kierunków obciążeń.
  • Typowe dla wewnętrznych pierścieni łożysk montowanych na wałach.

Pasowanie mieszane:

  • Zapewnia kompromis pomiędzy luźnym a ciasnym pasowaniem. Są wykorzystywane w układach, gdzie wymagane są umiarkowane tolerancje ruchu.

 

W celu zapewnienia zwiększenia obciążenia wstępnego łozyska kulkowego zwykłego (nie skośnego) należy zastosować większy wcisk. Docisk kulek zapewnia równomierne obciążenie elementów tocznych, dzięki czemu wydłużamy jego życie.

Tolerancje czopa wału pod łożyska (przykłady zastosowań)

Tolerancje są określane zgodnie z normami ISO (np. ISO 286).

Tolerancja czopa łożyska Średnica czopa Tolerancja czopa wg ISO
Warunki pracy Przykłady Łożysko skośne Łożysko poprzeczne
kulkowe rolkowe kulkowe rolkowe
Ruchomy wałek lub przypadek niepewny Obciążenie małe lub zmienne Przyrządy elektryczne, wentylatory, małe pompy ≤ 18 ≤ 40 j6 lub j5
≤ 100 ≤ 40 j6 lub k6
>18 40-100 k6 lub k5
> 100 40 – 100 k6
100-250 m5
100 – 250 m6
Obciążenie duże i średnie Silniki elektryczne, turbiny, duże pompy, silniki spalinowe ≤ 100 ≤ 40 ≤ 18 k6 lub k5
≤ 100 ≤ 40 k6
>100 40-180 m6 lub m5
>100 40-180 m6
180-250 n5
180-250 n6
Obciążenia duże z uderzeniami Osie wagonów, silniki tradycyjne, korbowody Łożyska z otworami walcowymi n6 lub p6
Obciążenia duże Osie wagonów Łożyska osadzone na tulejach stożkowych h9/IT5
Obciążenia średnie Wały pędniane H10/IT7
Ruchoma oprawa Łożyska przesuwne na wale Koła osadzone na nieruchomym czopie Łożyska z otworami walcowymi (dla wszystkich średnic) g6
Łożyska nieprzesuwne na wale Koła linowe, rolki, przednie koła samochodu h6
Obciążenia tylko wzdłużne (złożone z ruchomą oprawą) j6
Ruchomy wałek Obciążenia złożone. Łożysko wzdłużne baryłkowe d < 200 mm k6
Obciążenia złożone. Łożysko wzdłużne baryłkowe d > 200 mm m6

 

Tolerancje otworów w gnieździe łożyskowym żeliwnym lub stalowym. 

Warunki pracy Przykłady Tolerancja wg ISO
Ruchoma oprawa niedzielona Obciążenie duże, cienkościenna oprawa Koła na łożyskach rolkowych, łożyska korbowe, koła linowe P7
Obciążenie duże lub średnie Koła na łożyskach rolkowych, łożyska korbowe, koła linowe oraz koła na łożyskach kulkowych N7
Obciążenie małe i zmienne Rolki transporterów i silniki elektryczne M7
Ruchomy wałek lub niepewny Obciążenie duże lub średnie, pierścieńzewnętrzny nieprzesuwny w gnieździe Wrzeciona obrabiarek N6 lub M6
Przednie i tylne koła samochodów i traktorów K7
Wrzeciona szlifierek, łożyska główne wałów korbowych K6
Obciążenie średnie pierścień zewnętrzny przesuwny w gnieździe Duże wentylatory, wirówki, pompy, osie wagonów, silniki elektryczne J7
Wrzeciona obrabiarek do metalu lub drewna J6
Ruchomy wałek Obciążenie duże lub średnie Łożyska większości mechanizmów H7
Obciążenie średnie lub małe, oprawa dzielona Wały pędniane, łożyska rolkowe wzdłużne H8
Doprowadzenie ciepła przez wał Cylindry suszarń G7

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Wytrzymałość na rozciąganie, skręcanie, ścianie oraz zginanie

Wytrzymałość materiałów jest kluczowym aspektem w dziedzinie inżynierii, mającym zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości różnorodnych konstrukcji, od prostych narzędzi codziennego użytku po zaawansowane systemy inżynieryjne. Wytrzymałość na...

Moduł Younga i statyczna próba rozciągania

Związki konstytutywne  Statyczna próba rozciągania, Granica sprężystości, plastyczności i inne Granica proporcjonalności RH Rsp – granica sprężystości Re – granica plastyczności Rm – wytrzymałość doraźna Re_sy – Granica plastyczności przy ścinaniu (Fsy) Prawo Hooka...

Podstawy wytrzymałości materiałów

Czym jest Wytrzymałość materiałówWytrzymałość materiałów -  to dziedzina nauki zajmująca się opracowywaniem oraz analizą metod oceny zachowania elementów konstrukcyjnych pod wpływem obciążeń. Podstawy wytrzymałości materiałów obejmują zagadnienia związane z głównymi...

Spiętrzenie naprężeń

Spiętrzenie naprężeń – to lokalna koncentracja naprężeń materiału na przykład wokół otworu i gwałtownych zmian geometrii  Naprężenia nominalne i maksymalne w przekroju osłabionym Dla przypadku gdy d=b' Gdzie b- średnica (wosokość) otworu d- średnica(szerokośc) otworu...

Przykład obliczeniowy wytrzymałości konstrukcji jednolitej

  Obliczenia konstrukcji jednolitychTreść : Wspornik traktowany jako metalowy blok jednorodny, obciążony został dwiema składowymi siłami P Sprawdzić jego bezpieczeństwoDane:L, b, h, g, D, r, w, c, H, d, u, l - wymiary geometryczneRe-440MPa - granica...

Moment dokręcania śrub i inne obliczenia połączeń śrubowych

Wymagany moment dokręcania śrub   Tarcie w złączu śrubowym Prawa Tarcia Coulomba:  ...

Obliczanie połączenia kołnierzowego z uszczelką gumową przy użyciu metody ASME

Obliczanie połączenia z uszczelką gumową kołnierza przy użyciu metody ASME - moment dokręcenia...

Rodzaje śrub, nakrętek i podkładek

Rodzaje śrub   Rodzaje połączeń śrubowych   Dodatkowe rodzaje śrub   Śruba Rzymska...

Gwinty: Kompleksowy Przewodnik – Od Opisu po Tolerancje

Wprowadzenie do gwintów. Znaczenie gwintów w inżynierii. Wytrzymałość i bezpieczeństwo zapewniane...

Technologia Śrub: Wszystko o projektowaniu połaczeń śrobowych

Czym jest śruba?  Główne cechy śruby. Wymiarowanie śruby – opis budowy śruby w rysunku...