Przekładnie łańcuchowe

Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.

 

Wady przekładni łańcuchowych:

  • nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby zębów w kole;
  • duży koszt i dokładność wykonania łańcucha;
  • konieczność smarowania łańcucha i regulacji zwisu;
  • pewna nierównomierność ruchu, na skutek układania się łańcucha na wielokącie;
  • hałas, nierównomierność przenoszenia momentu przy osiach wichrowatych;
  • niezabezpieczenie innych mechanizmów napędu od przeciążeń.

 

Zalety przekładni łańcuchowych:

 

  • stałość przełożenia;
  • brak poślizgu;
  • małe obciążenie łożysk;
  • łatwy montaż i demontaż;
  • duża trwałość i zwartość konstrukcji;
  • przenoszenie dużej siły obwodowej;
  • przenoszenie napędu na dwa lub więcej wały przy ich pionowym ustawieniu.
  • duża sprawność η = 0,96 ÷ 0,98%

ZASTOSOWANIE – trudność zastosowania przekładni zębatych lub pasowych, przy dużym a, dużej sile obwodowej i i = const.

Łańcuchy napędowe:

  • nośne (dźwigowe);
  • transportowe (podnośnikowe);
  • napędowe.

 

Rys.2.16 Łańcuchy: a) sworzniowy, b) tulejkowy, c) rolkowy, d) zębaty

Do napędów ręcznych stosujemy łańcuchy ogniwowe o ogniwach krótkich, wg PN. Materiał to drut o średnicy 3  ÷ 6 mm, zgrzewany, kalibrowany.

 

Łańcuch płytkowy – podstawowa grupa łańcuchów napędowych. Ogniwa łańcucha składają się z cienkich płytek stalowych, połączonych przegubowo ze sworzniami (łańcuch Galla).

Łańcuch sworzniowy – składa się z płytek wewnętrznych, osadzonych luźno na czopach sworzni i płytek zewnętrznych, osadzonych na wcisk. Prędkość do 0,5 m/s (znikome zastosowanie).

Łańcuch tulejowy – na sworzeń jest osadzona obrotowo tulejka hartowana. Płytki wewnętrzne są osadzone na wcisk na tulejkę, a płytki zewnętrzne również wciskowo na sworzeń. Prędkość do 15 m/s.

Łańcuch rolkowy – składają się na przemian z ogniw zewnętrznych i wewnętrznych, o konstrukcji podobnej do łańcucha tulejkowego. Wprowadzono dodatkową rolkę obracającą się swobodnie względem tulejki osadzonej na sworzniu.

Łańcuch zębaty – ogniwa złożone są z cienkich płytek (1,5 ¸ 2mm) o specjalnym zarysie ułożonych na przemian parami i połączonych przegubowo. Płytki mają zęby, w których powierzchnie robocze tworzą kąt a = 60°. Jako zabezpieczenie od przesunięć bocznych służą płytki prowadzące umieszczone w środku łańcucha lub po bokach. Biorą one udział w przenoszeniu siły. Pożądana parzysta liczba ogniw.

Łączenie łańcuchów – za pomocą ogniw złącznych. Mają one dłuższy sworzeń z nakrętką, zatrzaskiem, zawleczką lub drutem. Nieparzysta liczba ogniw (niewskazane) – ogniwo złączne musi mieć płytki odpowiednio wygięte.

 

 

 

Przykład oznaczenia:

ŁAŃCUCH 15M – 102 PS

               Łańcuch napędowy tulejkowy o podziałce t = 15 mm, średnicy tulejki d1 = 9 mm, rozstawie płytek wewnętrznych b1 = 14 mm, składający się ze 102 ogniw wraz z ogniwem złącznym prostym, zabezpieczonym zatrzaskiem sprężynującym.

P – ogniwo złączne proste;

W – ogniwo wygięte;

S – zatrzask sprężynujący;

Z – zawleczka;

D – drut.

 

Zwiększyć trwałość łańcucha możemy poprzez chronienie go  przed pyłem i zanieczyszczeniami (wg możliwości eksploatacyjnych).

 Smarowanie – zależy od warunków pracy (bez osłon, z osłoną, w zamkniętej obudowie) i od v (prędkości obwodowej).

 Przekładnie bez osłon i przy małym v – smarowanie okresowe.

 Przekładnie w obudowie – smarowanie ciągłe (rozbryzgowe, natryskowe, zanurzeniowe).

Koła łańcuchowe – profil zęba koła łańcuchowego, oraz jego przekrój poprzeczny jest objęty normą. Ogólne zasady budowy kół, jak przy kołach zębatych i pasowych.

Rys.2.17 Przykłady konstrukcji kół

 

Kształt poprzeczny przekroju koła zależy od stosunku szerokości wieńca zębatego do średnicy piasty. Zbyt mała grubość wieńca w stosunku do średnicy piasty może wywołać drgania poprzeczne wieńca koła.

Wieniec koła i piasta – różne materiały.

Materiały – żeliwo szare, modyfikowane, stal: St5, St6, 40, 50, 40Cr, 40NiCr.

Przekładnie szybkobieżne – HRC > 45

Żeliwne  v < 3 m/s

Regulacja zwisu łańcucha:

Rys.2.19 Regulacja zwisu łańcucha

 

Zgodnie z rys.2.19 osie kół należy umieszczać w płaszczyźnie poziomej lub pod kątem 60°. Część czynna cięgna na górze.

W/w przekładnie nie wymagają napięcia wstępnego. Prawidłowe napięcie wstępne łańcucha zapewnia zgodność teoretycznej (wg wymiarów przekładni) i rzeczywistej długości łańcucha (dobre układanie się łańcucha – zwis ( 2%)a.

Praktyka – napięcie od ciężaru łańcucha i prawidłowe ułożenie kół.

Regulacja – przez przesuwanie osi koła, zastosowanie rolek napinających, wyrzucanie ogniw (skrócenie do 1,5% L) – nie więcej niż dwa ogniwa.

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Obliczanie przekładni łańcuchowych

Obliczanie przekładni łańcuchowych Przy doborze liczby zębów kierować się należy następującymi zaleceniami: 1. Dobór zębów w małym kole z = f(v): z = 6 ÷10             - napęd ręczny z = 8 ÷ 10            v < 1 m/s z = 11 ÷ 13          - v < 4 m/s   ,   t <...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę przekładni pasowych, ponieważ pasy są powiązane kształtowo z kołami, co upodabnia je do przekładni łańcuchowych. Przekładnie te nie wymagają wstępnego napinania pasa i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do przenoszenia bardzo małych mocy, a więc w przypadkach, gdy zależy nam przede wszystkim na otrzymaniu przekładni o lekkiej budowie i stosunkowo niewielkich wymiarach. Pasy...

Przykłady oznaczeń pasów klinowych

Przykłady oznaczeń przekładni pasowych Przykład oznaczenia pasów klinowych o przekroju C i L =2000[mm].  Dla pasa pojedynczego: pas klinowy C 2000 PN-66/M-85201 ;dla zespołu pięciu pasów klinowych pracujących w przekładni: zespół pasów klinowych 5 C 2000 ...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem płaskim obowiązują dla przekładni z pasem klinowym. Drobne różnice sprowadzają się do:   kąt opasania α na małym kole przyjmuje się już powyżej 70° (dla pasów płaskich...

Przekładnie pasowe z pasem klinowym

Przekładnie pasowe z pasem klinowym Najprostsza przekładnia z pasem klinowym – dwa koła rowkowe opasane pasem klinowym W porównaniu do pasa płaskiego, pas klinowy ma większą przyczepność do koła, co pozwala zmniejszyć kąt opasania do 70°, a zatem: zwiększyć...

Technologia Śrub: Wszystko o projektowaniu połaczeń śrobowych

Czym jest śruba?  Główne cechy śruby. Wymiarowanie śruby – opis budowy śruby w rysunku...

Technologia Spawania: Wszystko o spoinach i technikach spawania MIG TIG MAG

Podstawowe informacje o spawaniu   Rodzaje spawania Spawanie MIG/MAG Spawanie TIG Spawanie...

Moment dokręcania śrub i inne obliczenia połączeń śrubowych

Wymagany moment dokręcania śrub   Tarcie w złączu śrubowym Prawa Tarcia Coulomba:  ...

Rodzaje śrub, nakrętek i podkładek

Rodzaje śrub   Rodzaje połączeń śrubowych   Dodatkowe rodzaje śrub   Śruba Rzymska...

Obliczanie połączenia kołnierzowego z uszczelką gumową przy użyciu metody ASME

Obliczanie połączenia z uszczelką gumową kołnierza przy użyciu metody ASME - moment dokręcenia...