Przekładnie łańcuchowe
Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.
Wady przekładni łańcuchowych:
- nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby zębów w kole;
- duży koszt i dokładność wykonania łańcucha;
- konieczność smarowania łańcucha i regulacji zwisu;
- pewna nierównomierność ruchu, na skutek układania się łańcucha na wielokącie;
- hałas, nierównomierność przenoszenia momentu przy osiach wichrowatych;
- niezabezpieczenie innych mechanizmów napędu od przeciążeń.
Zalety przekładni łańcuchowych:
- stałość przełożenia;
- brak poślizgu;
- małe obciążenie łożysk;
- łatwy montaż i demontaż;
- duża trwałość i zwartość konstrukcji;
- przenoszenie dużej siły obwodowej;
- przenoszenie napędu na dwa lub więcej wały przy ich pionowym ustawieniu.
- duża sprawność η = 0,96 ÷ 0,98%
ZASTOSOWANIE – trudność zastosowania przekładni zębatych lub pasowych, przy dużym a, dużej sile obwodowej i i = const.
Łańcuchy napędowe:
- nośne (dźwigowe);
- transportowe (podnośnikowe);
- napędowe.
Rys.2.16 Łańcuchy: a) sworzniowy, b) tulejkowy, c) rolkowy, d) zębaty
Do napędów ręcznych stosujemy łańcuchy ogniwowe o ogniwach krótkich, wg PN. Materiał to drut o średnicy 3 ÷ 6 mm, zgrzewany, kalibrowany.
Łańcuch płytkowy – podstawowa grupa łańcuchów napędowych. Ogniwa łańcucha składają się z cienkich płytek stalowych, połączonych przegubowo ze sworzniami (łańcuch Galla).
Łańcuch sworzniowy – składa się z płytek wewnętrznych, osadzonych luźno na czopach sworzni i płytek zewnętrznych, osadzonych na wcisk. Prędkość do 0,5 m/s (znikome zastosowanie).
Łańcuch tulejowy – na sworzeń jest osadzona obrotowo tulejka hartowana. Płytki wewnętrzne są osadzone na wcisk na tulejkę, a płytki zewnętrzne również wciskowo na sworzeń. Prędkość do 15 m/s.
Łańcuch rolkowy – składają się na przemian z ogniw zewnętrznych i wewnętrznych, o konstrukcji podobnej do łańcucha tulejkowego. Wprowadzono dodatkową rolkę obracającą się swobodnie względem tulejki osadzonej na sworzniu.
Łańcuch zębaty – ogniwa złożone są z cienkich płytek (1,5 ¸ 2mm) o specjalnym zarysie ułożonych na przemian parami i połączonych przegubowo. Płytki mają zęby, w których powierzchnie robocze tworzą kąt a = 60°. Jako zabezpieczenie od przesunięć bocznych służą płytki prowadzące umieszczone w środku łańcucha lub po bokach. Biorą one udział w przenoszeniu siły. Pożądana parzysta liczba ogniw.
Łączenie łańcuchów – za pomocą ogniw złącznych. Mają one dłuższy sworzeń z nakrętką, zatrzaskiem, zawleczką lub drutem. Nieparzysta liczba ogniw (niewskazane) – ogniwo złączne musi mieć płytki odpowiednio wygięte.
Przykład oznaczenia:
ŁAŃCUCH 15M – 102 PS
Łańcuch napędowy tulejkowy o podziałce t = 15 mm, średnicy tulejki d1 = 9 mm, rozstawie płytek wewnętrznych b1 = 14 mm, składający się ze 102 ogniw wraz z ogniwem złącznym prostym, zabezpieczonym zatrzaskiem sprężynującym.
P – ogniwo złączne proste;
W – ogniwo wygięte;
S – zatrzask sprężynujący;
Z – zawleczka;
D – drut.
Zwiększyć trwałość łańcucha możemy poprzez chronienie go przed pyłem i zanieczyszczeniami (wg możliwości eksploatacyjnych).
Smarowanie – zależy od warunków pracy (bez osłon, z osłoną, w zamkniętej obudowie) i od v (prędkości obwodowej).
Przekładnie bez osłon i przy małym v – smarowanie okresowe.
Przekładnie w obudowie – smarowanie ciągłe (rozbryzgowe, natryskowe, zanurzeniowe).
Koła łańcuchowe – profil zęba koła łańcuchowego, oraz jego przekrój poprzeczny jest objęty normą. Ogólne zasady budowy kół, jak przy kołach zębatych i pasowych.
Rys.2.17 Przykłady konstrukcji kół
Kształt poprzeczny przekroju koła zależy od stosunku szerokości wieńca zębatego do średnicy piasty. Zbyt mała grubość wieńca w stosunku do średnicy piasty może wywołać drgania poprzeczne wieńca koła.
Wieniec koła i piasta – różne materiały.
Materiały – żeliwo szare, modyfikowane, stal: St5, St6, 40, 50, 40Cr, 40NiCr.
Przekładnie szybkobieżne – HRC > 45
Żeliwne v < 3 m/s
Regulacja zwisu łańcucha:
Rys.2.19 Regulacja zwisu łańcucha
Zgodnie z rys.2.19 osie kół należy umieszczać w płaszczyźnie poziomej lub pod kątem 60°. Część czynna cięgna na górze.
W/w przekładnie nie wymagają napięcia wstępnego. Prawidłowe napięcie wstępne łańcucha zapewnia zgodność teoretycznej (wg wymiarów przekładni) i rzeczywistej długości łańcucha (dobre układanie się łańcucha – zwis (1÷ 2%)a.
Praktyka – napięcie od ciężaru łańcucha i prawidłowe ułożenie kół.
Regulacja – przez przesuwanie osi koła, zastosowanie rolek napinających, wyrzucanie ogniw (skrócenie do 1,5% L) – nie więcej niż dwa ogniwa.