Wiadomości ogólne
Przekładnia cierna bezcięgnowa – przeniesienie napędu odbywa się dzięki sile tarcia (bezpośrednio lub przez element pośredniczący).
Koła przekładni ciernych mogą być w różnych kształtach (koła walcowe, stożkowe lub o zarysie krzywoliniowym). Mogą być różnie ustawione względem siebie, tworząc przekładnie zewnętrzne lub wewnętrzne, równoległe lub kątowe.
Najczęściej stosuje się koła o gładkich powierzchniach ciernych (bez rowków klinowych).
Przekładnie cierne pracują na sucho (prędkość obwodowa nie większa niż 7m/s i moc nie przekraczająca 10kW).
Zalety przekładni ciernych:
- prosta budowa;
- płynność pracy;
- cichobieżność;
- łatwość zmiany przełożenia;
- możliwość stosowania przekładni odciążonych.
Wady przekładni ciernych:
- duże naciski na wały i łożyska;
- niska sprawność;
- niestałe przełożenie;
- przenoszenie małych sił (do 15 kW).
Materiały na te przekładnie muszą:
- być odporne na zużycie;
- mieć duży współczynnik tarcia;
- mieć duży nacisk jednostkowy;
- mieć duży moduł sprężystości;
- mieć mały współczynnik tarcia wewnętrznego;
- dobrze odprowadzać ciepło;
- być niewrażliwe na wilgoć i zmiany temperatur (mała higroskopijność).
Kombinacje materiałów:
- Stal hartowana po stali hartowanej.
- Żeliwo po żeliwie.
- Masy plastyczne na stali lub żeliwie.
Przekładnie cierne bezpośredniego styku o niezmiennym przełożeniu
-
o osiach równoległych (rys.1.1 a, b, c);
-
o osiach pod kątem (rys.1.1 d);
-
planetarna (rys.1.1 e);
Rys. 1.1
Przekładnie bezstopniowe o zmiennym przełożeniu (rys.1.2)
Rys 1.2
Zamiana ruchu posuwowego na ruch postępowy (rys.1.3)