Wytrzymałość pasów
Naprężenia w pasie powstają w wyniku działania sił:
- rozciągających;
- zginających;
- bezwładności – pod wpływem siły odśrodkowej.
Rys. Rozkład naprężeń panujących w pasie.
Naprężenia rozciągające:
Naprężenia zginające – występują w pasie przy jego wejściu i schodzeniu z koła pasowego.
Założenie – odkształcenia wywołane zginaniem mieszczą się w granicach odkształceń sprężystych.
Wartość naprężeń zginających w pasie wyznaczamy na podstawie prawa Hooke’a.
gdzie:
Eg – moduł sprężystości pasa przy zginaniu (tablica 13.1 Cz.m.).
Z wzoru wynika, że największe naprężenia zginające występują w małym kole. Dlatego dążymy do doboru:
Obciążeniem powodującym powstawanie w pasie dodatkowych naprężeń rozciągających są siły bezwładności (siły odśrodkowe) Fb.
gdzie:
δ – (delta) – gęstość materiału pasa [kg/m3];
S – pole przekroju pasa [m2];
v – prędkość pasa [m/s];
Fb – siła bezwładności.
Wartość naprężeń σb wywrze swój wpływ na wytrzymałość pasa. przy v > 30 m/s, przy v < 10 m/s – pomijamy.
Warunek wytrzymałości pasa:
σ = σ1 + σgmax + σb ≤ kr