Przekładnie walcowe z kołami rowkowymi
Rys.1.5 Przekładnia cierna walcowa z kołami rowkowymi
Dążąc do zmniejszenia Fn dla przekładni ciernych walcowych szukać będziemy par materiałów o dużym m, lub zastosujemy przekładnie z rowkami (rys.1.5). W kołach tych przeniesienie F następuje w wyniku działania Fn1 prostopadłej do współpracujących powierzchni ciernych.
Na każdej powierzchni siła Fn1 jest równa:
gdzie:
z – liczba powierzchni współpracujących (po dwie na każdym rowku).
Całkowita siła docisku:
gdzie:
α – półkąt rozwarcia rowka (α = 15° ÷ 22,5°).
Stąd wynika, że w przypadku kół rowkowych potrzebna jest kilkakrotnie mniejsza siła docisku dla uzyskana tej samej siły obwodowej F.
Znając średnice kół Dz1 i Dz2 wyznaczamy a (rozstaw osi):
gdzie:
– t – głębokość rowka (t ≤ Dmin/16).
Przełożenie dla tych przekładni ustalamy na podstawie tzw. średnic skutecznych D1 i D2 (odpowiadają one średnicom zastępczym kół gładkich, dla tego samego a i i).
D1 = Dz1 – 1.6t
D2 = Dz2 – 0,4t