Przekładnie pasowe z pasem klinowym
Najprostsza przekładnia z pasem klinowym – dwa koła rowkowe opasane pasem klinowym
W porównaniu do pasa płaskiego, pas klinowy ma większą przyczepność do koła, co pozwala zmniejszyć kąt opasania do 70°, a zatem:
- zwiększyć przełożenie;
- zmniejszyć rozstaw osi kół;
- przenosić napęd na jeden lub trzy wały, także pod pionowym ustawieniem wałów;
- zmniejszyć napięcie wstępne pasa (mniejsze naciski na wały i łożyska).
Wady:
- mniejsza żywotność pasa;
- mniejsza sprawność przekładni (większe naprężenia gnące);
- trudność łączenia pasa – stosujemy pas bez końca + urządzenie do napinania;
Najczęściej stosuje się przekładnie pasowe z kół wielorowkowych i z odpowiedniej liczby równoległych pasów. Mogą przenosić Mo na 1 do 3 wałów
Rys.2.12 Przekrój i budowa pasa klinowego
gdzie:
1 – powierzchnia zewnętrzna;
2 – powierzchnia wewnętrzna;
3 – powierzchnia boczna;
4 – powierzchnia skuteczna;
5 – warstwa rozciągana;
6 – warstwa nośna;
Pasy klinowe – zastosujemy dla małego rozstawu kół i dużych przełożeń. Są to pasy bez końca.
Pasy klinowe są znormalizowane (przekrój, długość). Rozróżniamy: Z, A, B, C, D, E i odpowiednie do nich szerokości rowków.
Pas klinowy – kąt rozwarcia – 40°. Rowek koła – kąt rozwarcia – 34°, 36°, 38°.
Wymiary rowków są tak ustalone aby pas nie wystawał poza średnicę zewnętrzną koła i nie opierał się o do rowka.
Rys.2.13 Kształty i wymiary koła pasowego rowkowego: a) z jednym rowkiem, b) z kilkoma rowkami
Wieńce kół dobieramy wg PN – 66/M – 85202. Piasta, tarcza, ramiona – wg konstruktora.
Powierzchnie robocze koła pasowego bardzo gładkie , koła powinny być lekkie i wyważone.
Regulacja napięcia pasa: – jak dla przekładni pasowej z pasem płaskim lub wykorzystując rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające ustalenie dmax i dmin.