Klasyfikacja i charakterystyka hamulców.
Hamulce – to urządzenia służące do zatrzymywania, zwolnienia lub regulacji ruchu maszyn.
Najczęściej spotykamy hamulce cierne. Hamulce te działają na podobnej zasadzie jak sprzęgła cierne, lecz ich działanie jest odwrotne, ponieważ zadaniem sprzęgieł ciernych jest nadanie ruchu obrotowego członowi biernemu poprzez cierne sprzęgnięcie go z obracającym się członem czynnym, natomiast zadaniem hamulca jest zatrzymanie części czynnej hamulca poprzez sprzęgnięcie jej z częścią nieruchomą.
Hamulce: a) stożkowy, b) wielopłytkowy, c) jednoklockowy, d) cięgnowy
Zależnie od rodzaju mechanizmu włączającego i wyłączającego rozróżniamy hamulce:
- cierne mechaniczne;
- hydrauliczne;
- pneumatyczne;
- elektromagnetyczne.
Hamulce cierne mechaniczne dzielimy na:
- hamulce tarczowe – stożkowe i wielopłytkowe;
- klockowe (szczękowe);
- cięgnowe (taśmowe).
Ze względu na charakter pracy dzielimy je na:
- luzowe;
- zaciskowe
Hamulce luzowe – są stale zaciśnięte na bębnie hamulcowym i luzowane przed uruchomieniem maszyny.
Hamulce zaciskowe – są stale swobodne, tzn. że część stała i ruchoma są odłączone i współpracują ze sobą tylko w czasie hamowania.