Montaż łożysk
Aby poprawnie przeprowadzić montaż łożysk, konieczne jest zachowanie wysokiej czystości łożyska oraz wału/osi na którym będzie ono montowane. Wysoka czystość może być zapewniona przez:
– przemycie łożyska rozpuszczalnikiem smaru ( takim aby nie powodował korozji łożyska). suszenie
– wytarcie mniej odpowiedzialnych łożysk delikatną szmatką
Montaż łożysk może odbywać się przez
– Wsunięcie łożyska na wał. Prosty montaż, należy zapewnić równomierne rozłożenie sił na pierscieniu łożyska (za pomocą specjalnej praski lub tulejki). Nie należy wbijać łożyska młotkiem i punktakiem, gdyż taka metoda powoduje ukosowanie łożyska na wale).
– Nałożenie rozgrzanego do około 70-80°C łożyska (rozszerzone termicznie łożysko) na chłodny wał o temperaturze pokojowej ~20°C. Montaż stosowany dla uzyskania wysokiego wcisku.
– Nakładanie łożyska z otworem stożkowym – polega na osadzeniu łożyska na wale i dociśnięciu pierścienia drugiego z siłą zapewniającą pracę łożyska.
Osadzanie łożysk
Każde łożysko musi być ustalone (zabezpieczone przed osiowym przesunięciem) w stosunku do tego elementu w którym jest ciasno pasowane – samo ciasne pasowanie nie wystarczy
Stosuje się
– pierścienie osadcze sprężynujące (Z – zewnętrzne)
– podkładka z otworami ze śrubami – znormalizowane
– nakrętka łożyskowa (np.KM) + podkładka zębata (np. MB) zabezpiecza przed odkręceniem – znormalizowane.
-specjalna podkładka zabezpieczająca do lożysk z uszczelnieniem (np. osadzenia łżyska z otworem stożkowym.
Każde łożysko ustalające musi być ustalone w szczególności w stosunku do elementu z którym jest ciasno pasowane
Pierścień osadczy sprężynujący wewnętrzny (W)
Pierścień osadczy + łożysko z rowkiem
Osadzanie łożysk swobodnych
Każde łożysko swobodne musi mieć swobodę ruchu osiowego w obie strony w stosunku do elementu w którym jest luźno pasowane
Osadzanie łożysk z otworami stożkowymi – bezpośrednio za pomocą tulei
Osadzenie łożyska na czopie wału oraz w oprawie.
Wał ustalony w jednym łożysku.
Wał ustalony w dwóch łożyskach.
Docisk pierścieniowy zewnętrzny przy pomocy nakrętki okrągłej, przeciętej i zaciskanej wkrętami.
Mocowanie łożyska w połączeniu z mocowaniem kół zębatych na wale.
Łożyska oddzielone tuleją odległościową.
Łożyskowanie wrzeciona szlifierki.
Łożyskowanie wała na łożyskach stożkowo rolkowych z regulacją na wałku.