Montaż łożysk

Aby poprawnie przeprowadzić montaż łożysk, konieczne jest zachowanie wysokiej czystości łożyska oraz wału/osi na którym będzie ono montowane. Wysoka czystość może być zapewniona przez:

– przemycie łożyska rozpuszczalnikiem smaru ( takim aby nie powodował korozji łożyska).  suszenie

– wytarcie mniej odpowiedzialnych łożysk delikatną szmatką

Montaż łożysk może odbywać się przez

– Wsunięcie łożyska na wał. Prosty montaż, należy zapewnić równomierne rozłożenie sił na pierscieniu łożyska (za pomocą specjalnej praski lub tulejki). Nie należy wbijać łożyska młotkiem i punktakiem, gdyż taka metoda powoduje ukosowanie łożyska na wale).

– Nałożenie rozgrzanego do około 70-80°C łożyska (rozszerzone termicznie łożysko) na chłodny wał o temperaturze pokojowej ~20°C. Montaż stosowany dla uzyskania wysokiego wcisku.

– Nakładanie łożyska z otworem stożkowym – polega na osadzeniu łożyska na wale i dociśnięciu pierścienia drugiego z siłą zapewniającą pracę łożyska.

Osadzanie łożysk

Każde łożysko musi być ustalone (zabezpieczone przed osiowym przesunięciem) w stosunku do tego elementu w którym jest ciasno pasowane – samo ciasne pasowanie nie wystarczy

Stosuje się

– pierścienie osadcze sprężynujące  (Z – zewnętrzne)

– podkładka z otworami ze śrubami – znormalizowane

– nakrętka łożyskowa (np.KM) + podkładka zębata (np. MB) zabezpiecza przed odkręceniem – znormalizowane.

-specjalna podkładka zabezpieczająca do lożysk z uszczelnieniem (np. osadzenia łżyska z otworem stożkowym.

 

Każde łożysko ustalające musi być ustalone w szczególności w stosunku do elementu z którym jest ciasno pasowane

Pierścień osadczy sprężynujący wewnętrzny (W)

Pierścień osadczy + łożysko z rowkiem

Osadzanie łożysk swobodnych

Każde łożysko swobodne musi mieć swobodę ruchu osiowego w obie strony w stosunku do elementu w którym jest luźno pasowane

Osadzanie łożysk z otworami stożkowymi – bezpośrednio za pomocą tulei

Osadzenie łożyska na czopie wału oraz w oprawie.

Wał ustalony w jednym łożysku.

Wał ustalony w dwóch łożyskach.

Docisk pierścieniowy zewnętrzny przy pomocy nakrętki okrągłej, przeciętej i zaciskanej wkrętami.

Mocowanie łożyska w połączeniu z mocowaniem kół zębatych na wale.

Łożyska oddzielone tuleją odległościową.

Łożyskowanie wrzeciona szlifierki.

Łożyskowanie wała na łożyskach stożkowo rolkowych z regulacją na wałku.